Salgs- og leveringsbetingelser

  1. Leveringsvilkår
    Levering finder sted i henhold til Incoterms 2020 EXW (Ex Works), medmindre andet aftales skriftligt. Ved levering skal kunden acceptere en variation i den leverede mængde på +/-10 % af det bestilte. Emballage efter aftale, faktureres særskilt.
  2. Betalingsvilkår
    Betaling sker i danske kroner (DKK), medmindre andet aftales skriftligt. Netto 30 dage, medmindre andet er aftalt. Hvis betaling ikke sker på forfaldstidspunktet, beregnes en rente på 2 % pr. påbegyndt måned samt et administrationsgebyr på 450 DKK.

  3. Ejendomsforbehold og ret til tilbageholdelse
    M&M bevarer ejendomsretten til de leverede varer, indtil hele købesummen med renter, omkostninger m.v. er betalt.

  4. Udførelse
    Tolerancer og udførelse
    Hvis ikke andet er angivet/aftalt, arbejder M&M ud fra DS/ISO 2768-1m og DS/ISO 2768-2K. M&M leverer emner i en god håndværksmæssig udførelse, men der kan forekomme små ridser og mærker i overfladen:

  • Bearbejdede overflader: Ridser 0,1×5 mm, mærker Ø3 mm
  • Ikke bearbejdede overflader: Ridser 1×10 mm, mærker Ø5 mm

Tegninger
Det er kundens ansvar, at tegninger stemmer overens med DFX, DWG og Stepfiler. Hvis dette ikke er tilfældet, skal ekstra omkostninger dækkes af kunden.

  1. Reklamation
    Enhver risiko for varerne overgår til køber på leveringstidspunktet. Reklamation vedrørende varerne skal ske skriftligt til M&M hurtigst muligt og senest 8 dage efter levering. Hvis M&M ikke har modtaget reklamation inden for denne frist, bortfalder købers indsigelser mod kvantitet og kvalitet.

M&M er berettiget og forpligtet til at afhjælpe alle mangler og afgør selv, om dette sker ved reparation, udskiftning af defekte dele eller omlevering. M&M’s ansvar omfatter kun mangler, som viser sig inden for ét år fra leveringsdatoen og dækker ikke driftstab, tabt arbejdsfortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstab.

  1. Priser
    M&M’s priser er fastsat ud fra de gældende omkostninger på tilbudstidspunktet. M&M forbeholder sig ret til at justere priserne, hvis udefrakommende prisændringer overstiger ±10 % af de indgående dele. Tilbud er gældende i 3 måneder.

  2. Garantibestemmelser
    En eventuel garanti fra M&M dækker fejl og mangler i materiale og fremstilling, men ikke mangelfuld vedligeholdelse, urigtig montering, ændringer foretaget af køber eller forkert brug af varen. Normal slitage og forringelse er heller ikke omfattet.

Køber skal skriftligt informere M&M om fejl eller mangler senest 8 dage efter konstatering. Overskrides denne frist, bortfalder købers ret til at fremsætte krav. M&M afgør, om afhjælpning sker ved reparation eller udskiftning.

  1. Produktansvar
    Køber skal holde M&M skadesløs i det omfang, M&M pålægges ansvar over for tredjemand for skader, som M&M ikke er ansvarlig for over for køberen. M&M er ikke ansvarlig for skader på fast ejendom eller løsøre, mens materiellet er i købers besiddelse.

I intet tilfælde er M&M ansvarlig for driftstab, tabt arbejdsfortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstab. Hvis tredjemand rejser erstatningskrav, skal parterne straks informere hinanden.

  1. Forsinkelse
    Ved forsinkelse informeres køber. Forsinkelser kan skyldes maskinnedbrud eller sygdom. Køber kan kun annullere aftalen, hvis forsinkelsen er væsentlig og skyldes M&M. Køber skal skriftligt anmode om levering inden for 3 uger, hvorefter købet kan annulleres, hvis levering ikke finder sted.

  2. Forsikring, opbevaring og vedligeholdelse af købers udstyr
    Køber er ansvarlig for at tegne forsikring på udstyr, der opbevares hos M&M, herunder brand, tyveri, hærværk og hændelig undergang. M&M forpligter sig til forsvarlig opbevaring og vedligeholdelse. Dokumenter arkiveres i mindst 5 år, medmindre andet er aftalt.

  3. Ansvarsfraskrivelse og force majeure
    Følgende fritager M&M for ansvar og opfyldelse af aftaler:

  • Strejke, lockout, forretningsforstyrrelser, forsinket levering fra underleverandører
  • Uheld i produktionen eller lignende tilfælde, der forlænger leveringstiden
  • Krig, borgerlige uroligheder, naturkatastrofer, råvaremangel, konfiskation, valutarestriktioner eller myndighedsindgreb

Den part, der påberåber sig force majeure, skal informere den anden part skriftligt inden 14 dage.

  1. Tvister
    Tvister afgøres efter dansk ret og søges løst i mindelighed. Hvis dette ikke er muligt, afgøres sagen af Det Danske Voldgiftsinstitut i København, medmindre M&M vælger at anlægge sagen ved de almindelige domstole.

Skriv til os

+45 46 18 88 63